De bar of het café is een ideale ontmoetingsplek voor mensen. Het is een plek waar je nieuwe mensen kunt ontmoeten of met bekenden een aantal gezellige uurtjes kunt doorbrengen. Een bar of cafébezoek verstevigt onze sociale contacten en geeft ons sociale leven extra inhoud.
Het koffiehuis
Al in de 17e eeuw ontstonden er al dergelijke plekken, genaamd koffiehuizen. Afgeleid van het Franse woord voor koffie: café. Later gingen de koffiehuizen ook andere dranken schenken, zoals bier. Hierdoor ontstond een grote verscheidenheid aan de verschillende soorten cafés en bars, de zogenaamde natte horeca.
Er kwamen cafés met een grote stamtafel waar de vaste klanten de krant kwamen lezen, of een spelletje kwamen spelen aan een van de andere tafels. Anderen kwamen voor een praatje of om het laatste nieuws uit te wisselen.
De moderne vervanger
De nieuwe generatie heeft het een stuk makkelijker. Hun telefoon voorziet in heel veel dingen die je vroeger alleen in het café tegenkwam. Als je thuis niemand had om een spelletje te spelen, dan moest je naar de kroeg. Als er niemand was om mee te praten, dan kon je ook niet even gaan appen met vrienden. En ook de krant lees je tegenwoordig gewoon op je telefoon.
Geen wonder dat voor veel mensen hun telefoon heilig is. Er worden mooie telefoonhoesjes voor gekocht en hij gaat overal mee naar toe. Sommige telefoonhoesjes zijn daar ook speciaal voor ontworpen, bijvoorbeeld de hoesjes die je met een ketting om je nek kunt hangen. Of de telefoonhoesjes waar ook kaartsleuven in zitten, zodat je altijd je pasjes bij je hebt.
Sfeer creëren
Het is dan ook niet verwonderlijk dat gasten in de horeca meestal hun telefoon bij zich hebben. En het is aan de horecaondernemer om te zorgen dat het telefoonhoesje zo veel mogelijk dicht blijft, dat het misschien alleen wordt geopend om met de telefoon een foto van de gezellige middag of avond te maken. Of om nog meer vrienden en bekenden uit te nodigen om ook langs te komen.
Natuurlijk is het geen ramp als een gast lekker met een bakje koffie de krant op zijn of haar telefoon leest terwijl er op de tafelpartner wordt gewacht. Het is wel jammer als twee mensen aan een tafel of meerdere mensen aan de bar niet de moeite nemen om met elkaar te praten omdat de telefoon een te belangrijke rol inneemt. Het is de ultieme uitdaging voor de horecaondernemer om samen met zijn personeel een sfeer te creëren waarbij daar geen behoefte aan is.