De horeca is een branche die zich met geen andere laat vergelijken. Cafés en bars zijn geweldige gelegenheden om tijd door te brengen, niet alleen als klant maar ook om er te werken. Zelf een horecagelegenheid openen is een droom van velen, maar vaak een grote stap. Door te kiezen voor een franchiseformule wordt die stap gemakkelijker te zetten. Je kunt al snel je eigen zaak runnen, waarbij je gebruik maakt van de naamsbekendheid van een bestaande keten. Zeker in de horeca blijkt dat een beproefde formule voor succes.
Herkenbaarheid
Een franchisenemer profiteert uiteraard van de herkenbaarheid van de franchiseorganisatie. Hij hoeft niet zelf het wiel uit te vinden en kan gebruik maken van de vaak jarenlange ervaring van de franchisegever. De inrichting van de zaak staat bijvoorbeeld vast en wordt door de franchisegever geregeld. Ook het ontwerpen van een herkenbaar logo en het bedenken van reclamestrategieën zijn voorbeelden van zaken waar de franchisenemer geen tijd aan hoeft te besteden. Een uitgekiend CRM systeem doet de rest en helpt ook de ondernemer van een horecazaak bij het up-to-date houden van gegevens die specifiek zijn voor zijn bedrijf. Zaken als plaatselijke reclameacties, klantenbestanden en personeelsgegevens zijn daarmee goed geordend. Hiermee kan ook een franchisenemer zich als zelfstandig ondernemer profileren.
Passende begeleiding
Als beginnend ondernemer van een horecazaak profiteer je van de begeleiding door de franchisegever. Zeker in het begin kan je tegen nogal wat onverwachte zaken aanlopen. De franchisegever is hiermee bekend en zal de startende ondernemer daarin begeleiden. Beide partijen hebben er baat bij dat de zaak van begin af aan goed gerund wordt. Als onderdeel van een bestaande succesvolle keten is het daarnaast als franchisenemer eenvoudiger leningen af te sluiten en de benodigde financiën te verkrijgen. Voor ondernemers met weinig ervaring is de franchiseformule aantrekkelijk. Met name in de horeca worden veel zaken op deze manier gerund.